Nieuws

2022-03-21

Een feedbackcultuur waait door de gemeente Den Haag

Toen medewerkers van de gemeente Den Haag steeds complexere projecten op hun agenda zagen staan ​​die meer interne capaciteit vergen, wisten ze dat ze een oplossing nodig hadden. In plaats van nieuwe mensen aan te nemen, besloot de afdeling naar binnen te kijken en zich te concentreren op manieren om het volledige potentieel van hun team te benutten. Ze zagen al snel in dat het ontwikkelen van een feedbackcultuur niet alleen gunstig is, maar ook noodzakelijk voor een prettige kantooromgeving. Hieronder vertelt projectmanager Marjan Veninga haar ervaringen met het gebruik van de Spiegelapp in de afgelopen drie jaar.

De Spiegelapp is een full-circle feedbacktool. Het stelt medewerkers in staat om hun collega’s, zakenpartners en leveranciers te vragen om feedback en feedforward over specifieke vaardigheden. De inzichten helpen de gebruikers om te blijven groeien en hun volledige potentieel te bereiken.

Feedback is voor iedereen waardevol

Marjan wist vanaf het begin dat de missie om een ​​proactief team te creëren iedereen op kantoor zou mobiliseren. Haar team begon de Spiegelapp te gebruiken om medewerkers en managers te beoordelen, omdat de doelstelling was om continu de dialoog en ontwikkelingsgerichte gesprekken aan te gaan.

Sindsdien is de Spiegelapp een vast onderdeel van hun prestatie en beheercyclus. “Ik vraag collega’s met wie ik in projectgroepen werk om feedback, ook van iemand die nieuw is”, zegt Marjan. “De feedforward, feedback en antwoorden geven me inzicht en bemoedigen me. Ik begrijp ook de achterliggende redenen van de persoon die feedback geeft. De toelichting is eenvoudig te geven en levert mij veel inzicht over mijn performance, maar ook over hoe ik me kan verbeteren. Het zet dus echt dingen in beweging."

Persoonlijke ontwikkeling op maat

Marjan prijst dat de app haar laat beslissen welke vaardigheid zij wil ontwikkelen en waarop anderen haar tips en advies geven. Het is ook aan haar om te kiezen van wie ze de feedback wil. Zij heeft zelf de regie over haar competenties en wat zij met haar leidinggevende bespreekt. "Ik heb de touwtjes in handen en dat motiveert mij meer. Wij projectmanagers houden graag zicht op onze persoonlijke ontwikkeling", benadrukt Marjan.

Een helpende hand tijdens de implementatie en continue support en advies

Hoewel Spiegelapp een gebruiksvriendelijke ervaring biedt, lijkt de integratie ervan in de prestatiebeheercyclus van een bedrijf in eerste instantie misschien lastig. Daarom biedt H+C begeleiding in het implementatietraject. Marjan legt uit dat dit vooral handig was. De ontwikkelaars hielpen hen bij het navigeren door complexe beveiligingsmaatregelen met betrekking tot gegevensbescherming. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het belang van een authenticatie in twee stappen of het regelmatig wijzigen van een wachtwoord.

Marjan vult aan dat voor latere vragen de support via de helpdesk goed werkt, er wordt altijd snel gereageerd. “De werking van de Spiegelapp zelf vind ik heel logisch. We kunnen er allemaal goed mee overweg."

Bij de introductie in 2019 was de Spiegelapp een mooie aanvulling in combinatie met de opleidingen portal binnen de gemeente Den Haag. Met de Spiegelappp kan je jezelf namelijk ontwikkelen door tips en open vragen te stellen en dit kan aan iedereen. "Overigens heeft een feedbackcultuur meer nodig dan de Spiegelapp alleen", zegt Marjan. Daarom organiseren we samen een Feedback en Feedforward training over het constructief en effectief geven en ontvangen van feedforward en feedback.

Meer informatie?

Contact

WhatsApp ons direct!       Support