Waarom feedback belangrijk is en hoe je het goed doet - Wat is feedback precies?
De term 'feedback' wordt over het algemeen gebruikt als een nuttige evaluatie van andermans werk of gedrag met als doel het werk in de toekomst aan te passen en te verbeteren. Dit gebeurt meestal op alle niveaus in de bedrijfsomgeving. Terwijl 'klantfeedback' verwijst naar de beoordeling door een klant van de dienst of het product dat door het bedrijf wordt aangeboden, is 'feedback over de prestaties van medewerkers' de evaluatie van de werknemers door hun managers.
Er zijn veel aspecten waarin feedback kan helpen bij het opbouwen van een betrokken bedrijfsgemeenschap. Afgezien van het belang ervan, zijn er ook effectieve manieren om het te leveren om de beste resultaten te bereiken.
Waarom zou je je druk maken over feedback?
De sleutel tot continue verbetering
Effectieve feedback, zowel positief als negatief, is nuttig. Best presterende bedrijven zijn zo succesvol omdat continu verbeteren niet alleen meer impact maakt in hun omgeving. Feedback maakt leren mogelijk, zorgt voor persoonlijke groei, leidt tot meer diverse oordeelvorming en betere besluitvorming. Uiteindelijk leidt dit tot aantoonbaar betere resultaten in de prestaties van mensen en van het bedrijf.
Bovendien ontvangen de best presterende bedrijven niet alleen passief feedback, ze vragen er ook bewust om. Ze weten dat kritiek het meest effectief is als het ook zwakkere punten aan het licht brengt.
Een hulpmiddel voor zelfreflectie
Naast het verbeteren van de algehele prestatie, is feedback ook een cruciaal hulpmiddel voor zelfreflectie. De menselijke psyche werkt zodanig dat ze onbewust met dubbele maatstaven stelt. Mensen lijken bepaalde gedragspatronen bij anderen te beoordelen, maar zien dezelfde fouten niet bij zichzelf. Dit kan letterlijk zijn omdat we onze gezichtsuitdrukkingen niet zien wanneer we communiceren en ook onze stem niet horen wanneer we met anderen praten. Het brein kan die aspecten van iemands gedrag die het niet herkent niet beoordelen. Feedback fungeert daardoor als een spiegel voor de ontvanger.
Hoe creëer je effectieve feedbackculturen?
De rol van CEO's
We weten inmiddels allemaal dat feedback een integraal onderdeel is van een succesvolle bedrijfsomgeving. Maar wie zou degene moeten zijn die dergelijke activiteiten initieert? Zoals bij veel andere aspecten in relatie tot het functioneren van een bedrijf, moet de stimulans om een feedbackcultuur te creëren van bovenaf komen. Het is de CEO die het tempo bepaalt en de uiteindelijke beslissingen neemt binnen het bedrijf, daarom moet het bouwen van een boeiende gemeenschap ook onder zijn verantwoordelijkheid vallen. Dit vraagt bestuurders die feedback serieus nemen en er actief om vragen en begrip hebben voor de ongelijkheid die voortkomt uit verschillende machtsverhoudingen tussen hen en andere medewerkers.
Constructieve feedback ontvangen
Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat een onverwachte en kritische opmerking hetzelfde effect heeft als fysiek aangevallen worden. Stelt u zich het volgende scenario eens voor. Je hebt zoveel uren van je tijd opgeofferd, je hebt je ziel gestoken in het maken van een product, trainingsprogramma of een kwartaaloverzicht. Toch is het nog steeds “niet goed genoeg”. Niemand vindt het leuk om te horen dat hun werk niet zo goed is als ze dachten.
Als gevolg hiervan kan dit de ontvanger van streek maken en demotiveren. Het is daarom aan de leiding om een veilige ruimte te creëren voor het geven en ontvangen van constructieve opmerkingen of feedback. In zo’n veilige omgeving krijgen medewerkers ‘psychologische vrijheid’, iedereen kan vrij en veilig feedback geven.
De deur staat altijd open! Wat doen we vervolgens met de feedback?
Het creëren van een feedbackcultuur houdt niet op wanneer de CEO zijn deur opent. Dat is pas de eerste stap. Feedback vraagt om actief luisteren, aandacht en een cultuuromslag. En dat is iets waarvoor de top van een organisatie het initiatief moet nemen.
De voordelen van het creëren van een voedingsbodem voor positieve en constructieve feedback zijn eindeloos. Het kan de prestaties van een organisatie verbeteren door continu te leren van eerdere fouten, maar het kan ook de blinde vlekken in de perceptie van de werknemers over zichzelf aan het licht brengen. Eén ding is zeker: het creëren van een veilige omgeving voor het geven en ontvangen van feedback moet komen van de topmanagers.
Maak het je missie om een werkcultuur op te bouwen waarin leiders prioriteit geven aan het vragen om feedback. Regelmatig om feedback vragen is een doeltreffende manier om zowel de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren als een kans om van elkaar te leren.
Neem contact op met Krista Beilschmidt voor meer informatie over hoe u uw feedbackcultuur kunt verbeteren.